Saturday, February 26, 2011

Terowong CU CHI di Vietnam

Terowong Cu Chi merupakan jaringan besar yang menghubungkan terowong bawah tanah yang terletak di daerah Cu Chi di Ho Chi Minh City (Saigon), Vietnam, dan merupakan sebahagian daripada rangkaian yang jauh lebih besar terowong yang mendasari banyak negara. Cu Chi terowong adalah lokasi bagi beberapa tentera semasa Perang Vietnam, dan pengkalan tentera Viet Cong semasa operasi Serangan Tet pada tahun 1968.
Terowong ini digunakan oleh gerila Viet Cong sebagai tempat persembunyian semasa pertempuran, serta dijadikan sebagai pusat komunikasi dan tawaran, rumahsakit, tempat menyimpan makanan dan senjata dan tempat tinggal bagi para pejuang gerila Viet Cong. Kegunaan terowong ini adalah antara strategi yang hebat kepada tentera VietCong dalam melawan Amerika yang mana akhirnya membawa kepada pengunduran tentera Amerika.

INBOX)30468

2

Sebuah pintu perangkap di lantai hutan mengarah ke dalam terowong Cu Chi. Tertutupdan disamarkan, hampir tidak dikesan.

3

Pintu terowong yang tersembunyi apabila dibuka.

4

5

6

Sebahagian dari kompleks terowong di Cu Chi, terowong ini telah dibuat lebih luasdan lebih tinggi untuk memudahkan pelancong.

7

Pelancong sedang melalui laluan terowong.

8

Sebuah pusat komando di dalam terowong. Kini , pengunjung kompleks ini dapat makan makanan bawah tanah, sepertimana makanan tentera Viet Cong dahulu.

9

Pemandu pelancongan menunjukkan laluan terowong & ruangan dalam terowong.

10

Kiriman: Gee @ e-kampung

0 comments:

Post a Comment