Saturday, May 21, 2011

NAKBAH: Israel “Perang Kemerdekaan” dan Malapetaka Palestin (15 Mei 1948)

Othman Palestin & Talam Dua Muka British.

image

Palestin adalah sebahagian daripada Empayar Othmani (Turki) sehingga tahun 1918 ketika kerajaan itu jatuh pada akhir perang dunia pertama.

Sebelum ini, pada 1916, Kerajaan British telah membuat perjanjian rahsia dengan Perancis (perjanjian Sykes-Picot) untuk berkongsi Empayar Othman antara kedua—dua negara, sebahagian daripada Palestin diberi kepada Britian. Pada masa yang sama, British berjanji kepada kerajaan Palestin yang sedia ada akan menyerahkan Palestin dalam masa 10 tahun, sedangkan pada Deklarasi Balfour tahun 1917, Britian menyokong hak penempatan kepada 0rang—0rang Yahudi di Palestin. Di waktu itu bilangan rakyat Palestin adalah 800,000:730,000, Palestin Arab 650,000 Muslim, 80,000 Kristian dan 60,000 Yahudi.

Projek Zionis: Perkauman dan Pembersihan Etnik

Kesatuan zionis Eropah mempunyai rangkaian yang hebat pada kurun ke-19, berselindung disebalik gerakan keagamaan tetapi mempunyai agenda ketenteraan untuk mendirikan negara Yahudi di Palestin. Di sini terjadinya rebutan bagi dua kelompok yang mendakwa mempunyai tanah yang sama; orang Palestin yang telah tinggal di sana selama berabad-abad dan zionis yang mendakwa Tuhan telah memberikan tanah itu kepada mereka dan mereka memerlukannya sebagai perlindungan dari anti-semitisme.


Pada tahun 1941, David Ben Gurion, Perdana Menteri Pertama Israel, berkata:

"Tidak dapat dibayangkan penghijrahan tanpa paksaan atau paksaan secara brutal"

Resolusi PBB 47/80 16 Disember1992

Perhimpunan Agung PBB menolakdasar dan ideologi yang bertujuan pembersihan etnik dalam bentuk apapun.


Kerana mengetahui cita-cita mereka tidak akan tercapai untuk mengambilnya dari arab maka mereka menggunakan pendekatan perkauman. Kepimpinan zionis tahu bahawa tanah itu sudah didiami dan menyedari bahawa Palestin tidak akan memberikan tanah mereka secara sukarela. Terjadilah dasar merebut tanah secara paksa dan mengusir atau membunuh rakyat tempatan suatu dasar disebut sebagai pembersihan etnik.

image

Kerana mengetahui cita-cita mereka tidak akan tercapai untuk mengambilnya dari arab maka mereka menggunakan pendekatan perkauman. Kepimpinan zionis tahu bahawa tanah itu sudah didiami dan menyedari bahawa Palestin tidak akan memberikan tanah mereka secara sukarela. Terjadilah dasar merebut tanah secara paksa dan mengusir atau membunuh rakyat tempatan suatu dasar disebut sebagai pembersihan etnik.

Peraturan Dibawah Mandat British

Daripada tahun 1918-1948 British telah diberikan mandat, pertama dari kumpulan bangsa-bangsa dan dari bangsa—bangsa bersatu, untuk memerintah Palestin sebagai tanah jajahan British. Kemajuan dari sudut kebendaan maju berbanding dengan negara—negara sekitarnya, perkhidmatan pendidikan, kesihatan, ékonomi pertanian yang aktif, sekitar tahun 1935, Palestin mula mengeksport 65% daripada pengeluaran dalam negaranya.

Britian cuba mencipta sebuah negara arab bersepadu bersama-sama masyarakat Yahudi, tapi pada masa yang sama menyokong rancangan zionis untuk mendirikan negara eksklusif dan membiarkan imigrasi Yahudi berskala besar.

Akhirnya meletus kekerasan antara penduduk majoriti Arab dan penduduk minoriti Yahudi. Ketika pertembungan paling parah meletus pada tahun 1936 secara brutal, Inggeris mengambil kesimpulan bahawa perdamaian Yahudi-Arab tidak akan berlaku. Pada tahun 1939 lnggeris mengesahkan menarik diri dari Deklarasl Balfour dan cuba melakukan sekatan terhadap imigrasi Yahudi dan pembelian tanah. Orang-orang Yahudi bertindak balas dengan kekerasan dan mula melawan lnggeris dan Palestin.

Semasa Perang Dunia ke—2 Palestin adalah pusat logistik utama untukTentera lnggeris untuk mengalahkan Hitler. Selepas Perang, masalah politik Palestin diserahkan kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan pada tahun1947 terhasilnya rancangan pembahagian dua negara.

Pada tahun 1948 jumlah penduduk Palestin adalah 1.7 juta orang, hanya 31% orang Yahudi, yang memiliki tidak lebih dari 6% tanah. Namun, 55% dari tanah itu telah diberikan kepada orang Yahudi, hanya tinggal 45% untuk Palestin.

Deklarasi Negara Israel

Rancangan pembahagian 0Ieh PBB diterima Zionis (walaupun hanya sebagai langkah taktikal sementara) tapi ditolak mentah-mentah oleh Palestin dan negara-negara Arab sekitarnya. Rancangan itu sendiri tidak sah kerana penduduk asal yang bersangkutan belum berunding, seandainya mereka berunding sekalipun, usul tersebut tetap akan ditolak.

Dari Mac 1948, Zionis melakukan rancangan dengan Iebih berhati-hati dengan melakukan "PLAN D", bertujuan mengambil alih semua logistik tentera peninggalan lnggeris, menggunakan kekuatan untuk menghapuskan Palestin seramai mungkin, memusnahkan kampung halaman mereka dan mengambil alih bandar- bandar utama. Perang ini Iakukan secara khusus terhadap orang awam, satu perbuatan tidak bermoral dan menyalahi undang-undang.

Israel mengisytiharkan kemerdekaan negaranya pada Mei 14,1948. Negara baru Israel diiktiraf oleh Amerika Syarikat pada hari berikut. PBB, dan Israel telah membina bandar bertembok dari Tebing Barat.

Nakba masih berterusan

Israel terus menolak untuk membenarkan 2-3 juta Palestin yang sekarang ini menjadi pelarian di negara-negara sekitarnya untuk kembali. Kawasan yang masih berbaki untuk pembentukan negara Palestin terbahagi kepada lima blok yang terputus dengan tembok pemisah hanya menyamai 13% dari jumlah keseluruhan Palestin. Jalan penyelesaian membina dua-negara dalam satu kawasan tanah bukan sahaja hampir

mustahil bahkan ia mustahil berlaku. Sikap tidak bermoral, melanggar undang-undang, dlskrimanasi kaum, kekejaman dan sikap jahat yang dllakukan oleh Zionls Israel mencerminkan keadaan mereka yang sebenar. Sejarah menunjukkan bahawa Inggeris mempunyai hutang yang perlu dibayar, dan kita berhutang kepada rakyat Palestin untuk menyokong perjuangan mereka membebaskan Palestin dan Al-Aqsa.

image

20 April 2011 — Ketua gerakan Islam diwilayah yang dijajah, Palestin 48, Sheikh Raed Salah, berkata rakyat Palestin kemungkinan besar tldak dapat memenangi masalah tahanan Palestin yang merengkok di penjara-penjara lsrael, dengan syarat kita semua bersatu menangganinya dan beliau menegaskan bahawa lsu tahanan adalah lsu penting Palestin, demikian katanya ketika dliwawancara akhbar Palestin. Raed Salah menambah bahawa kita tidak boleh menyelesaikan masalah Palestin sehingga tahanan terakhir pulang ke rumah mereka dengan selamat, dan isu ini tiada tawar menawar atau diambil ringan.

Beliau menjelaskan Iagi, bahawa nasib rakyat Palestin dan penyebabnya, berkaitan rapat dengan nasib tahanan yang berada didalam Tebing Barat, Semenanjung Gaza, atau Golan.

Syeikh Raed mengucapkan salam kepada semua tahanan yang masih terpenjara dengan berkata, kami sesekali tidak dan tidak akan melupakan kamu semua, tidak akan senang hidup selagi mereka berada dipenjara, kecuali setelah kami melihat mereka tinggal bersama kami di bawah cahaya matahari bebas keluar ke rumah dengan keluarga mereka. Beliau mencontohkan pemimpin Afrika Selatan, Nelson Mandela, yang ditahan Iebih 30 tahun di penjara, kebebasan tidak boleh ditutup serta menambah, demi Tuhan, masa untuk mereka bebas semakin dekat, kamu semua akan bebas walaupun kezaliman mencengkam, kami akan segera mengeluarkan kamu dari penjara penjajah ini.

image

21 April 2011 — Sumber Israel mendedahkan bahawa kerajaan mereka akan membuka selama beberapa minggu akan datang sebuah rangkaian terowong dl bawah tanah kawasan Masjid al-Aqsa untuk dijadikan tempat diziarahi ratusan ribu pelancong setiap tahun.

Dalam konteks ini, pakar-pakar ahli arkeologi menekankan keseriusan ancaman terhadap struktur bangunan Palestin di kota tua itu, realitinya adalah untuk kepentingan pendatang haram Yahudi dengan sokongan dari kerajaan mereka. Sejumlah terowong telah digali selama empat puluh tahun terakhir pada tahap dan keadaan yang berbeza—beza, yang didakwa telah dimulakan pada tahun enam puluhan Iagi sehingga abad ke-19, dihentikan sementara kemudian disambung semula pada zaman penjajahan Britian.

Di bawah skim tahap terakhir menyambungan terowong antara satu sama Iain, sehingga boleh memasukkan terowong dari kawasan Silwan yang paling dekat dengan Haram AI-Sharif di Iuar dinding kota tua itu sehingga menyambung ke Tembok Ratapan.

Jumlah Bayi Meningkat di Gaza

image

20 April 2011 - Menurut statistik di Jabatan Dalam Negeri jumlah bayi yang baru Iahir di Jalur Gaza dalam suku pertama tahun ini seramai 13,777 bayi, 7,202 adalah bayi Iaki-Iaki dan 6,575 perempuan dan Semenanjung Gaza menyaksikan kelahiran dalam sehari 151 orang bayi dalam tempoh antara 1 /1 hingga 31/3/2011.

Sumber: Buletin Aman Palestin (Surau MMU)

0 comments:

Post a Comment