Sunday, May 01, 2011

Hadith 144

Hadith 144:

Daripada Annas ra katanya, “Tiga orang telah datang mengunjungi rumah isteri-isteri Nabi Muhammad saw bertanyakan hal ibadah Rasulullah. Ketiga mereka diberitahu, seolah-olah mereka merasa sedikit beribadah.

Mereka berkata, dimanakah kita hendak diukur dengan Rasulullah saw, Baginda telah diampuni dari dosa-dosanya yang terdahulu dan terkemudian. Maka tidak mengapalah Baginda mengerjakan ibadah dengan cara sedikit.

Salah seorang daripada rombongan itu berkata, “Sesungguhnya aku sentiasa hendak mengerjakan sembahyang diwaktu malam”. Salah seorang lagi berkata, “Aku hendak berpuasa sepanjang masa, tidak pernah tinggal (walaupun  sehari)”. Seorang yang lain pula berkata, “Aku hendak menjauhkan diri daripada perempuan (tidak berkahwin) selama-lamanya”. Maka dating Rasulullah saw menemui mereka lalu bersabda, “Kamu telah berkata sedemikian rupa, tidakah aku ini orang yang paling takut dari kalangan kamu dan paling bertakwa kepada Allah SWT? Tetapi aku berpuasa, aku berbuka, aku juga bersembahyang, aku juga tidur dan aku juga berkahwin. Maka sesiapa yang tidak suka menurut jejak langkah ku bukanlah daripada aku”.

(Al-Bukhari dan Muslim)

Pengajaran Hadith:

1. Sahabat-sahabat Rasulullah saw sentiasa menjadikan Baginda sebagai tempat rujukan dan tauladan.

2. Islam melarang seseorang yang berbangga dengan amalannya dan menceritakan pula kepada orang lain.

3. Setiap orang hendaklah beribadat mengikut sunah Rasulullah saw tanpa melampaui batas serta bercanggah dengan syarak.

Dipetik daripada Kitab Riyadhus Solihin, Jilid 1.
Karangan Sheikh Imam Nawawi dan diterbitkan oleh Bahagian Hal Ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri Malaysia.

Kiriman: Gee @ e-kampung

Technorati Tags:

0 comments:

Post a Comment