Sunday, May 23, 2010

Berhati-hati dengan tawaran permohonan Card Credit baru.

Salam,

Tidak dinafikan, dalam dunia hari ini penggunaan kad credit adalah amat penting disamping wang tunai. Ini kerana card credit dapat membantu kita mengurangkan perbelanjaan wang tunai yang memerlukan kita membawa wang tunai yang banyak.

Disamping itu juga kad credit juga dapat membantu kita disaat mendesak seperti kekurangan budget semasa ataupun keperluan pertengahan bulan.

Namun begitu tanpa kita sedari penggunaan card credit yang tidak terkawal boleh menjerat kita kepada beban hutang yang tidak kita sedari & boleh kita katakan sebagai hutang yang melampau jika ianya terus meningkat.

Oleh yang demikian pastikan penggunaan kad credit anda sentiasa terkawal & buatlah pembayaran yang cepat selepas menggunakannya.

Sebagai panduan, pastikan sebelum menggunakan kad credit anda mempunyai jumlah wang simpanan yang sama dengan jumlah yang anda belanjakan menggunakan kad credit tersebut.

Selesai sahaja menggunakan kad credit, buatlah pembayaran segera secara online jika ada masa & peluang samaada dirumah, dipejabat atau pun dimana-mana sahaja.

Bagi mengelakkan anda dari terus terjerat dengan beban hutang, pastikan anda tidak terpengaruh dengan tawaran pujukan & promosi tentang permohonan baru kad credit.

Hadkan anda untuk menggunakan hanya 2 kad credit pada satu-satu masa. Ini kerana kad kedua boleh dibuat sebagai backup jika kad pertama decline.

Abg pasti kebanyakkan dari kita pasti pernah diganggu oleh sesetengah pihak yang ingin memperkenalkan produk & perkhidmatan yang disediakan dilaluan-laluan utama pasaraya. Ada diantara mereka memujuk untuk memperkenal & seterusnya mengajak kita untuk melanggan kad credit baru dengan pelbagai tawaran hadiah & sebagainya.

Ingat, jangan sesekali terpengaruh dengan pujukan mereka. Tolak pelawaan mereka dengan baik & berlalu segera.
Jangan jadikan diri anda mangsa kepada mereka-mereka ini.

Bagi anda yg memang baru ingin mendapatkan kad credit, ambillah sedikit masa utk mendapatkan maklumat dari bank samaada secara online atau terus ke cawangan-cawangan bank berdekatan anda.

Abg cadangkan pilihlah bank yang betul-betul menggunakan sistem perbankan Islam seperti Bank Islam, Maybank Ikhwan & sebagainya.

Fahami & analisalah syarat-syarat & caj-caj yang dikenakan.

Semoga panduan ini dapat dijadikan sebagai peringatan untuk kita dalam menggunakan perkhidmatan kad credit.

Sekian, Wassalam..

0 comments:

Post a Comment