Saturday, May 08, 2010

Ambil berat setiap makanan yang akan masuk kedalam mulut anda.

Hari ini sering kita lihat ramai diantara masyarakat kita yang mengabaikan & mengambil mudah soal makanan yang bakal dimakan, sedangkan setiap cebisan makanan yang masuk kedalam tubuh badan atau jasad akan menjadi darah & daging yang akan kekal sepanjang hayat.

Sememangnya dalam Islam, jika kita tidak ada sebarang rasa was-was & ragu-ragu terhadap status halal haramnya, makanan tersebut boleh dimakan. Namun harus diingat sebarang makanan haram yang masuk kedalam badan kita akan mempengaruhi akhlak & hati budi kita.

Jika dilihat disekeliling kita kini banyak café-café & kopitiam yang diragui kesahihannya namun purata pelanggan & pengunjungnya adalah terdiri dari orang-orang kita.

Berbekalkan niat kononnya tempat-tempat tersebut mengambarkan class & gaya, saudara kita ini mengabaikan status halal & haram makanan & minuman yang disedikan.

Pengabaian ini tanpa kita sedari telah sedikit demi sedikit memamah budi pekerti & akhlak kita & anak-kita yang memakan makanan dari sumber yang tidak baik.

Sedarilah & ketahuilah, makanan adalah penyumbang & juga faktor yang akan membentuk akhlak & peribadi seseorang.

Sekian, Wassalam...

0 comments:

Post a Comment