Sunday, June 19, 2011

Apa Dah Jadi dengan Logo Halal di Penang??

Bak kata orang tua-tua “Sudah Terang Lagi Bersuluh” tanda halal pada makanan yang sah haram disisi Islam.

Ianya tercetak pada setiap menu di kedai Makanan bukan Islam yang berada di Pulau Pinang.

image

image

Foto^: Logo Halal jelas kelihatan pada kulit menu.

Perkara ini bukan lagi perkara yang seharusnya dipandang ringin kerana sudah ada pihak-pihak yang kurang ajar cuba untuk memperlekehkan kepentingan Umat Islam.

image

image

Foto^: Hidangannya pula jelas adalah babi.

Loga Halal adalah merupakan satu simbol yang amat penting bagi orang Islam sebagai penanda keramat pada produk tidak kiralah pada makanan atau produk lain yang digunakan seharian.

Pihak berkuasa seharusnya mengambil tindakan yang sewajarnya bagi menangani masalah atau isu ini bagi memberi pengajaran kepada pihak yang kurang ajar ini.

Pihak berkuasa yang bertanggungjawab tidak perlu untuk menunggu laporan terlebih dahulu bahkan sebaliknya pihak berkuasa turun padang bagi mengambil tindakan sewajarnya kepada mereka yang bertanggungjawab mempermainkan keutuhan dan maruah logo Halal.

Jika perkara ini berterusan pastinya kepercayaan terhadap Logo Halal akan semakin luntur bahkan Orang Islam pasti akan kehilangan tanda rujukan kepada kesasihan Halal setiap produk terutamanya produk makanan yang akan menjadi darah daging kita selamanya.

Sesuatu yang haram yang memasuki tubuh badan kita ini akan meninggalkan kesan secara langsung & tidak langsung. Sudah tentu sekali kesan yang akan tinggal menjadi darah daging kita ini adalah tidak elok & memudaratkan.

Makanan yang haram yang masuk kedalam jasad kita akan meninggalkan kesan secara langsung pada akhlak & tingkah laku. Anak-anak yang memakan makanan haram samaada makanan itu haram atau dari sumber pendapatan haram maka anak-anak ini akan lebih degil, pemarah, kurang ajar & kasar.

Makanan haram yang dimakan yang mendiami batang tubuhnya akan membuatkan mereka ini jauh dari perkara yang baik.

Para penyelidik Islam sendiri telah berpendapat bahawa salah satu penyebab keruntuhan moral & ahklak remaja kita sekarang adalah kesan dari makanan haram yang masuk kedalam badan mereka sejak kecil lagi.

Bertindaklah sebelum terlambat demi Islam yang Tercinta…fikirkanlah…

Sekian, Wassalam…

0 comments:

Post a Comment